J I M B E T W O R L D

ENTRY ABOUT LINKS STUFFS FACEBOOK TWITTER NEWER OLDER +FOLLOW DASH

UiTM Johor Di Hatiku
Assalamualaikum. Cuti sem nak berakhir dan Hello Kampus. Ok ikut hati malas nak balik kampus sebab jauh dari rumah. Selangor pop ke Johor. Hah, hamekk kau. Sebenarnya kalau naik kereta pun 4 jam dah sampai. Kalau naik bas susah sikitlah. Makan masa. Dalam 5 atau 6 jam ikut kadar 'jem' di jalan raya. Sebenarnya dah tak kisah pasal jarak dan berapa jam sebab dah banyak kali ulang alik so lantak kau lah kan. Bila dah jauh dengan family baru tahu betapa susahnya tanpa family. Tapi yang penting aku berjaya balik selangor dengan usaha sendiri tanpa cakap dengan family. Ok terkejut beruk mak aku. Dia ingat aku lari dari kampus. Lol. Ok berbaliklah kan pasal topik. Untuk new student yang bakal menjejakkan kaki ke UiTM Johor ni sejujurnya 'akak' nak cakap memang kami adalah kampus alam semula jadi. Hah,boleh bayangkan tak betapa hutannya kitaorang. Hehehehe.

Hah, sumber penting UiTM dekat Johor ni ada dua, Segamat dan Pasir Gudang. Yang 'akak' tengah cerita ni dekat Segamat. Main kampus dekat Johor.Ok berbalik pada slogan kami 'Kampus alam semulajadi'. Evenlah orang kata kitaorang ni pendalaman and agak hutan sangat tapi kampus ni ok sangat. Tak adalah hulu sangat kan. Tapi sepanjang perjalan ke sana memang mencabarlah. Sebab dalam hati panas je tengok pokok-pokok yang lebat bagai hujan ribut petir. Tak ada dik kawasan perumahan. Bukan tak ada langsunglah. Cuma jarang-jarang nampak.Kekekeke. Memang time nak mendaftar tu abah dok usik je. Cakap habislah duduk hutan jadi macam orang hutan. Dalam hati dah fikir. Macam mana nak beli makanan. Nak jalan-jalan. Dan berita baik untuk adik-adik kampus ni ada bas yang boleh bawak pergi kemana ikut hati kau. Hah, lega hati. Cuma bas ni bas kunyit dik oi. Bas sekolah entah versi tahun berapa. And pakcik-pakcik yang bawak ni tersangatlah sporting. Tahanlah telinga kau tu nak dengar cerita klasik dia. Hehehehe.

Dekat kampus ni ada tiga sektor atau bahasa senangnya asrama. Sektor A untuk bebudak laki. Perempuan untung sikit sebab ada Sektor B dan Sektor C. Sektor A ada tiga blok, Taming Sari, Sempana Riau dan Suluk Belingkung. Sektor B pun sama ada Mutiara, Nilam dan Baiduri. Sektor C terlebih sikit, Intan, Zamrud, Sempana Alam Buana dan Si Manja Kini. Hah, hamekk kau. Nama vouge gitu. Kau hado ? Sebenarnya nama tu semua ada sejarahnya. Nak tau google sendiri ya. Dekat sini juga ada bermacam kedai makan. Kalau dekat dengan kolej lelaki ada PAMA. Dekat kolej sektor B perempuan ada NR Cafe dan Benteng. Lol. Dan antara tempat makan paling adalah IFC. Superb gila. Macam-macam ado. Cakap je.

Sektor A paling dekat dengan Masjid, Penawar, NR Cafe dan PTDI. Al-maklumlah bakal imam, so kena rajinkan diri jejak ke masjid. Penawar tu adalah klinik. Mana tau tetiba diserang sakit cepat-cepatlah ke penawar untuk mengemis surat mc. lol. Paling epic bila korang pergi penawar tu cuba dengar suara yang panggil nombor tu. Serious korang akan gelak dekat situ. Boleh guling-guling lagi. Ok PTDI tu adalah library atau nama sedapnya Perpustakaan Tun Dr Ismail. Yang paling best kita ada dua library ok. And ada bilik akuarium 24 jam. Hahaha. Sektor B pula dekat dengan NR Cafe, Masjid dan paling best 'akak' nak cakap dekat dengan kelas. Kau turun 5 minit sebelum kelas pun sempat tau. Seronok dapat tidur lebih. Hahahahahaha. Sektor C paling dekat dengan IFC, SL dan DSP. SL tu adalah salah satu tempat kelas juga. Nak jalan dari Sektor B pun boleh tahan penatnya. Paling menyedihkan bila final exam kau dekat DSP. Fuhhh, yang Sektor A & B memang menangis lah ketiak kau tu. Jauh nun disana. Paper pukul 8 memang gerak awallah namanya.

Sebenarnya nak cerita pasal UiTM Johor ni memang tak habis dik oi. Kena datang dan jadilah Mahasiswa dan Mahasiswi dekat sini. Serious life kampus sangat best. Bila masuk sini jangan jadi kera sumbang tak reti nak berkawan sebab dekat tempat jauh ni hanya kawanlah peneman kita. Suka dan duka. Kawanlah yang menjadi tempat kau bercerita, berkongsi makanan, mandi beramai, bangun lambat sesama, lepak memalam sesama dan kawanlah yang akan menjaga kau dekat sana. Life kampus memang sangat lain dengan zaman sekolah. Rugi pada siapa yang tak nak sambung belajar. Sebab kenangan macam ni sekali seumur hidup :)

Written by me at 06:05 | 3 Jimbet{s}